Автор: Олександр Сляднєв
Досить складно вкласти весь свій досвід фотозйомки їжі в десять канонічних правил, адже насправді таких правил набагато більше, і з кожним днем ти відкриваєш для себе все більше і більше нового, з кожною переглянутою та проаналізованою фотографією ти поринаєш ще глибше і глибше в дивовижний світ фуд-фотографії. Але все-таки, якщо взяти саме початок, самі основи, яких мені не вистачало на старті мого захоплення зйомкою їжі, то я виокремлю саме ці десять пунктів. Тож почнімо!
Не важливо, чим ти знімаєш, чи то мобільний телефон, чи то найпросунутіший фотоапарат з оптикою вартістю в маленьке містечко десь у центрі Камбоджі, найголовніше у фуд-фотографії – це композиція. Поєднуючи свої знання золотого перерізу і чисел Фібоначчі, правильного регулювання світла і грамотного поєднання колірної гами ти досягнеш воістину захоплюючої картинки, від одного виду якої у глядача почнеться дикі танці метеликів у його животі.І в принципі, майже всі наступні рекомендації будуть саме за композицією.
Все в цьому світі, починаючи від макрокосмосу і закінчуючи мікрокосмом, підпорядковане гармонії, яка називається Композицією.
І все, що ми називаємо красивим, – використовує геометричні правила композиції. Використовуй та поєднуй найголовніші: Золотий Перетин, Правило Діагоналей, Правило Золотої Спіралі, Правило Трикутників. А вже коли вони засядуть тобі в підсвідомість, вивчай складніші.
І запам’ятай ці числа: 1 1 2 3 5 8. Це числова гармонія великого математика Леонардо Фібоначчі. Запам’ятай їх та групуй предмети на знімальному столі до цих груп. Одна тарілка, одна ложка, поряд дві ягідки, які випадково скотилися з тарілки, окремо група два келихи та пляшка прохолодного шампанського (ну хто ж обідає наодинці?). Ну а гурти збирай у трикутники. Ось і все, це дуже просто!
Ранкові промінчики сонечка, що пробиваються крізь віконце і малюють чарівні зайчики на столі з легким сніданком і запашною чашкою кави – це природне і приємне для глядача. І найкраще світло для фуд-фотографії – природне. Якщо у тебе велике світле вікно, тобі пощастило. Ні – імітуй.
Найчастіше для того, щоб зняти гарну страву, вистачає двох джерел світла. Я у сорока відсотках використовую один. Рисуючий бічний, начебто ти сидиш поруч із вікном у стильній французькій кав’ярні, попиваючи смачний напій і насолоджуючись ароматом французьких булочок або задній контровий, що імітує важкий захід сонця на романтичному пляжі і викликає тільки найпозитивніші емоції. Це два найголовніші малюнки для фуд-фотографа. Ну а решта – просто допоміжні.
І пам’ятай, малюнок світла створює сюжет. Став його за правилом Золотого Перетину (знову це нудне значення композиції), впливай на емоцію глядача, змушуючи його занурюватися в твою фотографію і відчувати саме ті відчуття, які він вважає для себе найприємнішими.
Але про це трохи пізніше. І я буду трохи нудним і дозволю розкрити собі ще одне правило постановки світла. І воно знову-таки композиційне. Якщо ти заплющить очі і уявиш собі рух сонця по небосхилу, то швидше за все воно в тебе встає зліва і заходить праворуч. Це наша пам’ять поколінь і на ній ми можемо грати, виставляючи світло. Полегшуйте ліву частину кадру, даючи глядачеві час увійти у фотографію і намагайся ставити основне, що малює світло зліва. Це створить відчуття ранку, легкості та ніжності.
Фуд-фотограф має унікальний дар впливати і провокувати глядача. У хорошому розумінні слова я маю на увазі. І один із інструментів – колір. Кожен колірний мазок має власний сенс. Червоний колір привертає увагу, жовтий радує, а синій заспокоює. І поєднання кольорів викликає певні почуття. Пастельні кольори, перенасичені білим, створюють затишок і ніжність, насичені ж збуджують. Купи при нагоді книгу Йоханнеса Ітена – Мистецтво Кольори і поринь у чарівний світ управління кольоровими мазками. Це буде дуже круто.
І, до речі, кольоровими плямами ти теж можеш вибудовувати геометричну композицію! Дозволь глядачеві, що вже вдосталь зголодніло від твоїх фотографій, ковзати поглядом від смачно смаженої свинячої рульки до напою, потім гарніру і назад. Пропоную тобі поринути у справжню науку кольору на майстер-класі особливого експерта і перевернути своє бачення в цій сфері.
Найпростіший і найбанальніший вид зйомки – це зняти блюдо крупно, використовуючи білу тарілку як природну рамку. Однак цей спосіб працює тільки з самодостатніми стравами, де презентація страви вже завершене композиційне рішення вправного шеф-кухаря, і введення зайвої деталі лише занурить композицію.
Але що робити, коли страву краще не фотографувати?
І в цьому випадку звичайний фуд-фотограф перетворюється на тру фуд-фотографа. Його дізнаються продавці антикваріату на блошиних ринках, він зависає на форумах, де продають різний посуд і з ним вітаються бомжі в розвалених будинках, де цей, захоплений своїм хобі, фуд-фотограф спилює проїдених різною живністю та часом старовинні балки та паркет для свого чергового шедевра. Тобі доведеться купувати, красти та обмінюватися різним цікавим реквізитом, купувати мікроавтобус, а потім і цілий будинок на колесах, щоб перевозити весь свій багаж виделок, ложечок та антикварних дощок з ресторану до ресторану, лаятися з митницею в аеропортах, пояснюючи, навіщо ти вивозиш із країни стільки столового срібла і чи не пограбував ти шато в забутому богом французькому містечку… Готуйся, таке життя справжнього фуд-фотографа.
І, як це вже стало традицією в цій статті, я хочу тебе попередити, що за допомогою цього реквізиту ти легко можеш поставити горезвісну геометричну композицію.
Люди ліниві, на жаль. І я теж. І коли я заходжу в затишний ресторан і бачу там усі фотографії в меню, зняті зверху – мені хочеться підвестися і їсти цю страву стоячи на столі. Адже фотограф саме так його зняв і саме так його презентував. А я лінивий. І краще цю страву не замовлю, ніж їстиму її стоячи на столі.
Постав перед собою на стіл апетитну качину грудинку в соусі ммм… теріяки. Вона ще тепла, ароматна та з тарілки піднімається пара. Слинки течуть самі собою… але я відволікся.
Під яким кутом лежить страва щодо тебе? Правильно, сорок п’ять градусів. І з того часу, як ти навчився сидіти за столом і користуватися столовими приладами до цього моменту – для тебе це найкомфортніший кут сприйняття страви. Скільки років день у день ти бачиш їжу саме під таким кутом. Тому не змушуй свого глядача стояти на столі і їсти страву з верхнього ракурсу. Столи бувають хиткими.
І так, я не хочу тебе просити завжди знімати блюдо під кутом сорок п’ять градусів. Іноді це неможливо, і найкращий ракурс – це зверху. Просто не зловживай, будь різним.
Все, абсолютно все, що я перерахував вище, це композиція, наче дивно це не звучало. І якщо на чашу терезів поставити технічну композицію (геометрія, світло і колір) та на іншу чашу поставити історію, сюжет – то останні переможуть у цій нерівній битві. Фотографія може бути мільйон разів неякісна, але якщо в ній є сюжет, емоція – вона збере тисячу лайків на твоїй сторінці у фейсбук, і в той же час просто правильно експонована картинка з крутою різкістю і без історії залишиться похованою серед сотень подібних. На жаль чи на щастя, але це так.
Фуд-фотограф – це не тільки людина з фотоапаратом. Фуд-фотограф повинен уміти і любити готувати, розбиратися в якості та складах продуктів, знати назви та походження страв та відрізнити іспанський абрикос від місцевого. Це необоротна плата за насолоду знімати.
Тому діставай питаннями своїх знайомих кухарів, пройди навчання на курсах кухарського мистецтва та спостерігай за тим, як творять ці майстри. А ще стань клієнтом. Насолоджуйся їжею у нових закладах, спостерігай, як глядач реагує на фотографії та дивися на чужі фото як голодний клієнт, але в жодному разі не як фотограф. Таким чином ти зрозумієш своїх партнерів з обох боків, зрозумієш, що необхідно одним і потрібно іншим, і це дозволить тобі знімати краще та правильніше. І звичайно, бути трохи більш затребуваним на цьому далеко не легкому ринку.
Існує версія, що купивши фотоапарат, ти автоматично стаєш фотографом. І тільки через деякий час допитливий розум розуміє, що це не так. Хтось усвідомлює це через місяць, деякі через роки, а багатьом потрібне для цього все життя. Вчися у сильніших, вчися за книжками, статтями. Дивись відео та відвідуй майстер-класи. Це настільки просуне тебе вперед, що буквально за лічені місяці ти можеш переступити через свої страхи та невпевненість і знімати, знімати, знімати. Знімати краще, якісніше, і крутіше. Вчись, це буває ще й дуже весело.
Практика і лише практика допоможе тобі здобути більше досвіду, виробити свій стиль і видавати завжди передбачуваний результат. Адже всі статті, які ти прочитаєш, книги та семінари забувають протягом трьох місяців без закріплення за допомогою практики. Тобто рівно через три місяці ти не пам’ятатимеш абсолютно нічого з того корисного воркшопу, на який ти витратив багато грошей і сил, якщо не будеш практикуватися.
Просто роби. Знімай багато. Знімай не думаючи. Думати будеш після. На цьому я прощаюся з тобою та піду знімати багато смачних та чудових страв. І природно, я буду їх їсти. А це, та ще й зайва вага – плата за задоволення знімати те, що тобі подобається. Але про це наступного разу.
Освоюйте фотографію з нуля до профі з заробітком від 1500$ під наставництвом Олександра Сляднєва, одного із найвпливовіших фотографів світу!
Створіть нові джерела доходу за допомогою фотографії: потужна бібліотека курсів для самостійного досягнення успіху від Олександра Сляднєва!
Зменшіть зусилля, збільште доходи: ексклюзивні майстер-класи від топових експертів із прямим зв’язком та доступом до великої бібліотеки!
Навчаємо з 2013 року